Najmenej dva roky budeme ešte dobiehať krajiny s rozvinutejšou elektromobilitou na cestách
Zdroj: SEVA
Podujatie, ktoré sa dnes konalo v Šamoríne, otvoril spolu s riaditeľom SEVA Patrikom Križanským aj štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Kamil Šaško.
„Sme radi, že vláda aj takýmto spôsobom vyslala signál, že je pripravená spolupracovať s našim sektorom a rozvíjať ho. Transformáciu smerom k elektromobilite potrebujeme podporiť tak v našom automobilovom priemysle, ako aj na našich na cestách,“ povedal riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu na úvod konferencie a ďalej uviedol: „Aktivity SEVA pri rozvoji elektromobility na našich cestách sú v súčasnosti primárne zamerané na podporu firiem a podnikateľského prostredia, pretože práve firmy zohrajú kľúčovú úlohu pri naštartovaní trhu s elektromobilmi. Je v záujme ekonomiky, aby získali nielen finančnú podporu z Plánu obnovy pri ich obstarávaní – čo je reálna a dostupná alternatíva – ale aj priaznivejšie podmienky pri ich prevádzke.
V Akčnom pláne pre elektromobilitu, ako aj v nedávnom uznesení vlády, boli načrtnuté rôzne možnosti úľav – napríklad vo forme daňového zvýhodnenia, odpustenia diaľničných poplatkov či zrýchleného odpisovania aj pre nákladné vozidlá a autobusy. V tejto fáze rozvoja trhu sú až štyri z piatich elektromobilov kupované do firiem.“
Na základe výsledkov modelovania SEVA boli sformulované predikcie, podľa ktorých je možné približne odhadnúť časový rámec, v ktorom sa podiel elektromobilov na nových registráciách u nás zvýši aspoň na potrebných 5 percent. „Ak elektromobilitu na našich cestách nepodporíme, zostaneme v jej adopcii naďalej na konci rebríčka členských krajín Európskej únii a 5 percentný podiel elektromobilov na predajoch dosiahneme až v polovici roka 2027. Ak by sme ale naopak rozvoj trhu konečne akcelerovali rôznymi schválenými opatreniami, 5 percent by sme mohli dosiahnuť už na konci budúceho roka. To sa však nepodarí bez legislatívnej a finančnej podpory štátu,“ hovorí analytik SEVA Martin Jelenek.
Jedným z opatrení, ktoré je možné zaviesť prakticky ihneď a „od stola“, je zníženie daňového a odvodového zaťaženia firiem a ich zamestnancov pri používaní vozidla aj na súkromné účely. Daňový expert SEVA Juraj Ďuratný tvrdí, že súčasné nastavenie zdaňovania takéhoto nepeňažného príjmu firmy odrádza od prechodu na bezemisnú dopravu: „Vyššiu obstarávaciu cenu elektromobilu musí zamestnávateľ nielen zafinancovať, ale navyše kvôli nej platí aj vyššie dane a odvody. To demotivuje firmy aj zamestnancov, ktorí zas majú nižší disponibilný príjem.“ V Nemecku, Rakúsku, Belgicku a už aj v Česku sa tento poplatok znižuje pri elektromobiloch na pol percenta, alebo dokonca na nulu. Zníženie daňového zaťaženia ako forma dočasnej podpory adopcie elektromobility preto môže byť významným stimulom.