Najmenej dva roky budeme ešte dobiehať krajiny s rozvinutejšou elektromobilitou na cestách

Päť percent. Najmenej taký by mal byť podiel čisto elektrických vozidiel na nových registráciách, aby sa prirodzene naštartoval efekt „snehovej gule“. 31 krajín už túto hranicu prekročilo a je to ďalší rebríček, v ktorom Slovensko výrazne zaostáva. Zo skúseností vieme, že firmy sa do budovania elektrického fleetu v jednotlivých krajinách zapájajú ako prvé. Je preto čas ich podporiť a vytvoriť im čo najlepšie podmienky, aby mohol rozmach elektromobility nastať aj u nás.

Zdroj: SEVA

Podujatie, ktoré sa dnes konalo v Šamoríne, otvoril spolu s riaditeľom SEVA Patrikom Križanským aj štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Kamil Šaško.

„Sme radi, že vláda aj takýmto spôsobom vyslala signál, že je pripravená spolupracovať s našim sektorom a rozvíjať ho. Transformáciu smerom k elektromobilite potrebujeme podporiť tak v našom automobilovom priemysle, ako aj na našich na cestách,“ povedal riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu na úvod konferencie a ďalej uviedol: Aktivity SEVA pri rozvoji elektromobility na našich cestách sú v súčasnosti primárne zamerané na podporu firiem a podnikateľského prostredia, pretože práve firmy zohrajú kľúčovú úlohu pri naštartovaní trhu s elektromobilmi. Je v záujme ekonomiky, aby získali nielen finančnú podporu z Plánu obnovy pri ich obstarávaní – čo je reálna a dostupná alternatíva – ale aj priaznivejšie podmienky pri ich prevádzke.

V Akčnom pláne pre elektromobilitu, ako aj v nedávnom uznesení vlády, boli načrtnuté rôzne možnosti úľav – napríklad vo forme daňového zvýhodnenia, odpustenia diaľničných poplatkov či zrýchleného odpisovania aj pre nákladné vozidlá a autobusy. V tejto fáze rozvoja trhu sú až štyri z piatich elektromobilov kupované do firiem.“

Na základe výsledkov modelovania SEVA boli sformulované predikcie, podľa ktorých je možné približne odhadnúť časový rámec, v ktorom sa podiel elektromobilov na nových registráciách u nás zvýši aspoň na potrebných 5 percent. „Ak elektromobilitu na našich cestách nepodporíme, zostaneme v jej adopcii naďalej na konci rebríčka členských krajín Európskej únii a 5 percentný podiel elektromobilov na predajoch dosiahneme až v polovici roka 2027. Ak by sme ale naopak rozvoj trhu konečne akcelerovali rôznymi schválenými opatreniami, 5 percent by sme mohli dosiahnuť už na konci budúceho roka. To sa však nepodarí bez legislatívnej a finančnej podpory štátu,“ hovorí analytik SEVA Martin Jelenek.

Jedným z opatrení, ktoré je možné zaviesť prakticky ihneď a „od stola“, je zníženie daňového a odvodového zaťaženia firiem a ich zamestnancov pri používaní vozidla aj na súkromné účely. Daňový expert SEVA Juraj Ďuratný tvrdí, že súčasné nastavenie zdaňovania takéhoto nepeňažného príjmu firmy odrádza od prechodu na bezemisnú dopravu: „Vyššiu obstarávaciu cenu elektromobilu musí zamestnávateľ nielen zafinancovať, ale navyše kvôli nej platí aj vyššie dane a odvody. To demotivuje firmy aj zamestnancov, ktorí zas majú nižší disponibilný príjem.“ V Nemecku, Rakúsku, Belgicku a už aj v Česku sa tento poplatok znižuje pri elektromobiloch na pol percenta, alebo dokonca na nulu. Zníženie daňového zaťaženia ako forma dočasnej podpory adopcie elektromobility preto môže byť významným stimulom.