Vyradené batérie Porsche budú poháňať továreň v Lipsku

4 400 vyslúžilých batériových modulov z elektromobilov Porsche Taycan s veľkosťou dvoch basketbalových ihrísk sa stali základom nového batériového úložiska (BESS), ktoré bude napájať továreň v nemeckom Lipsku.

Zdroj: Porsche

Zmysluplné využitie vyslúžilých akumulátorov

Konceptom „Second Life“ spoločnosť Porsche demonštruje, ako je možné použité vysokonapäťové batérie z elektromobilov využiť v praxi, a šetriť tak cenné zdroje v používaní stacionárneho batériového úložiska (BESS). Myšlienka projektu vznikla v oddelení environmentálneho a energetického manažmentu stuttgartského výrobcu športových vozidiel.

Projekt poskytuje dôležité poznatky o tom, ako inteligentne zásobovať automobilový závod energiou. Umožňuje tiež zabezpečiť vyrovnávanie energetickej distribučnej siete.

Veľa vyslúžilých akumulátorov, ktoré už nie sú dobré na pohon elektromobilov, môže naďalej slúžiť v energetických batériových úložiskách (BESS), kde ich znížená kapacita nevadí. Tu si môžu odslúžiť množstvo ďalších rokov a riešiť hneď niekoľko problémov naraz. Súčasne sa ich recyklácia odloží o mnoho rokov do budúcnosti, keď bude recyklácia veľmi pravdepodobne lacnejšia a ekologickejšia.

Práve na tomto stavia automobilka Porsche, ktorá si svoje BESS postavila z vyslúžilých akumulátorov zo svojich elektromobilov Taycan vo svojom závode v Lipsku.

„V tomto unikátnom projekte sa nám podarilo spojiť množstvo rôznych cieľov vrátane obmedzenia špičkového zaťaženia, optimalizácie vlastnej spotreby továrne a súčasne možnosti zúčastniť sa na trhu služieb výkonovej rovnováhy,“ hovorí Alwin Schmid, Head of Electrical Engineering v Porsche, ktorý je zodpovedný za tento projekt.

Použitie 4 400 batériových modulov 

Technická špecifikácia stacionárneho BESS predstavuje výkon 5 megawattov a kapacitu vo výške 10 megawatthodín. BESS je možné krátkodobo prevádzkovať pri preťažení až 20 %. Skladá sa zo 4 400 jednotlivých batériových modulov, rozdelených do štyroch batériových kontajnerov.

Vo svojom BESS použilo Porsche akumulátory z elektromobilov Taycan. Ide o predsériové vozidlá, ktoré boli použité pri vývoji a testovaní. Ich akumulátory dostali výrazne viac zabrať ako tie v bežných vozidlách.

Pre napájanie BESS používa Porche zelenú energiu z vlastnej strešnej solárnej elektrárne s inštalovaným výkonom 9,4 MW (pri najlepšom výkone tak môže batériu nabíjať len cca 1 hodinu). Stacionárne BESS bude do konca roka integrované do vyrovnávacieho trhu energie v rámci distribučnej siete v okolí Lipska.

Porsche predpokladá, že akumulátory použité v tomto BESS by tu mali slúžiť minimálne ďalších 10 rokov, než nakoniec zamieria na recykláciu.