V Taliansku sa testuje fotovoltika umiestnená na železničných podvaloch

Talianska spoločnosť Greenrail na začiatku júna slávnostne otvorila prvý pilotný úsek železnice, ktorý je vybavený inteligentnými železničnými podvalmi s upevnenými solárnymi panelmi. Nové riešenie umožňuje udržateľný rozvoj železničnej infraštruktúry a zároveň úspory energie.

Zdroj: Greenrail

Výskumný projekt

Technológie inštalovaných fotovoltických panelov na talianskej železničnej infraštruktúre teraz testujú v praxi výskumníci z Technickej univerzity v talianskom Miláne. Tvrdia, že použitie špeciálnych podvalov, na ktoré sú inštalované fotovoltické panely na vzdialenosti 1 km, môže priniesť ročnú produkciu solárnej energie vo výške až 35 MWh. Podľa vedcov má byť proces čistenia panelov jednoduchý a rýchly.

Za projektom využitia fotovoltických panelov umiestnených na železničných podvaloch stojí talianska spoločnosť Greenrail, ktorá vyrába železničné podvaly na báze tradičného betónu alebo z recyklovaných plastov. V rámci testov spoločnosť Greenrail spolu s výskumníkmi z Technickej univerzity v Miláne overuje potenciál podvalov, na ktorých sú inštalované solárne panely.

Obrovský potenciál

V rámci pilotného projektu boli špeciálne fotovoltické podvaly rozmiestnené na úseku dlhom 1 km na železničnej trati medzi mestami Modena a Sassuolo v talianskom regióne Emilia-Romagna.

Podľa zástupcu spoločnosti Greenrail sa jej podvaly vybavené solárnymi panelmi ľahko inštalujú a vyrobená energia môže byť prenesená do elektrickej siete alebo použitá na vlastnú spotrebu talianskych železníc.

Experti spoločnosti Greenrail predpokladajú, že potenciál výroby solárnej energie pomocou podvalov je až 35 MWh/rok na 1 km trate. Ak uvážime, že v Taliansku je v prevádzke niekoľko tisíc kilometrov železničných tratí, zdá sa byť energetický potenciál takéhoto využitia fotovoltiky obrovský.