V Českej republike sa začína najväčší vodíkový projekt v oblasti bezemisnej dopravy
Zdroj: Solaris
Inovatívny projekt bezemisnej dopravy
Prevádzka autobusov poháňaných vodíkom bude zaistená na základe zmluvy medzi Integrovanou dopravou Stredočeského kraja a dopravcom Martin Uher Bus. Víťazom výberového konania na dodávku vozidiel je firma Solaris, ktorá tak dodá 10 autobusov poháňaných vodíkom Solaris Urbino 12 hydrogén.
Dodávateľom vodíkového hospodárstva, zahŕňajúceho elektrolyzér vyrábajúci vodík, vodíkovú stanicu a zásobníky, je spoločnosť ČEZ ESCO. Stopercentne zelená elektrina na výrobu vodíka bude pochádzať z vodnej elektrárne ČEZ v obci Vrané nad Vltavou.
Až koncom roka 2025 nastúpia cestujúci do autobusov liniek 446, 517 a 688 jazdiacich v kopcovitom teréne v okolí stredočeského mesta Mníšek pod Brdy. Povezú ich už nové vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 hydrogén.
Ide o výsledok inovatívneho projektu bezemisnej dopravy, pri ktorom spojili svoje sily Stredočeský kraj, Skupina ČEZ a dopravca Martin Uher Bus. Dojazd autobusu je až 320 kilometrov, ročne by mali odviezť niekoľko tisíc cestujúcich a prejdú zhruba 550-tisíc kilometrov.
„Sme najľudnatejší región Českej republiky a pozorne sledujeme inovácie v doprave aj v ďalších odvetviach. Ako prvý kraj v republike sme sa tak rozhodli spustiť veľký vodíkový projekt v doprave. V budúcnosti má byť celá doprava bezemisná, a my si tak potrebujeme otestovať najnovšie technológie v praxi. Na linkách v Kutnej Hore, Kladne alebo napríklad na Benešovsku už jazdia elektrobusy a teraz si vyskúšame aj druhé perspektívne palivo – vodík. Veríme, že sa nové autobusy poháňané vodíkom osvedčia aj v náročnom členitom teréne v okolí mesta Mníšek pod Brdy,“ hovorí hajtmanka Stredočeského kraja Petra Pecková.
Bezemisná elektrina pochádza z neďalekej vodnej elektrárne
Palivom pre autobusy bude tzv. zelený vodík, ktorého celá flotila počas ročnej prevádzky spotrebuje až 45 ton. Jeho zdrojom bude bezemisná elektrina z neďalekej vodnej elektrárne Vrané nad Vltavou, ktorú prevádzkuje ČEZ.
Zelenú elektrinu energetici premenia na vodík v elektrolyzéri s príkonom 540 kW. Súčasťou vodíkového hospodárstva bude aj plniaca stanica a niekoľko zásobníkov na vodík s celkovým objemom 500 kg. V súťaži na dodávku riešení zvíťazila spoločnosť ČEZ ESCO, ktorá na dodávke vodíkových technológií spolupracuje s renomovaným britským špecialistom Logan Energy.
„Ekologizácia dopravy a diverzifikácia pohonov sú pevnou súčasťou energetickej transformácie aj zvyšovania sebestačnosti a bezpečnosti Českej republiky. ČEZ sa v súlade so stratégiou Čistá energia zajtrajška sústredí nielen na podporu rozvoja elektromobility, ale aj na rozvoj vodíkových projektov. Ďakujeme Stredočeskému kraju za odvahu hľadať a presadzovať priekopnícke riešenia. Vďaka tomu vybudujeme v meste Mníšek pod Brdy prvé veľké dopravné vodíkové hospodárstvo v Česku. Na výrobu vodíka využijeme bezemisnú elektrinu z vodnej elektrárne Vrané nad Vltavou,“ uvádza podpredseda predstavenstva ČEZ Pavel Cyrani.
„Po mnohých pokusoch u nás aj v Európe zaviesť systémovo vodíkový pohon ako budúce ekologické dopravné riešenie prichádza Stredočeský kraj a IDSK ako jeho organizátor verejnej hromadnej dopravy s prevádzkou vodíkových autobusov. Som presvedčený, že tento prevádzkový koncept bude úspešný a že sa naďalej približuje čas, keď ho budeme môcť rozšíriť aj do ďalších oblastí kraja. Zelený vodík je ekologický, preto je k životnému prostrediu najústretovejší,“ uvádza Zdeněk Šponar, riaditeľ Integrovanej dopravy Stredočeského kraja.
„Je nám cťou, že sme boli vybraní za dodávateľa technológie pre najväčšie vodíkové hospodárstvo a verejnú flotilu vodíkových autobusov v ČR. Radi by sme poďakovali ČEZ za dôveru v naše skúsenosti, chceme tu uplatniť schopnosť dodávať podobné projekty ako vo Veľkej Británii, v Európe aj Ázii. Veríme, že projekt vodíkovej čerpacej stanice v Mníšku sa stane impulzom na využitie vodíka nielen v doprave, ale v celej energetike a ekonomike Českej republiky,“ hovorí Bill Ireland, CEO Logan Energy.
Podľa aktualizovanej vodíkovej stratégie SR je odhadovaná spotreba vodíka v roku 2050 v nízkom 1,1 a vo vysokom scenári viac ako 1,8 milióna ton. Hlavné uplatnenie by mal obnoviteľný vodík v budúcnosti nájsť v ťažko elektrifikovateľných oblastiach, ako je napríklad chemický priemysel, a tiež v nákladnej a diaľkovej a regionálnej hromadnej doprave.
Väčšinu obstarávacích nákladov pokryje dvojica európskych dotačných titulov – Integrovaný regionálny operačný program (IROP) a program ITI pre rozvoj metropolitnej oblasti. V prípade programu ITI bol administrátorom projektu aj zástupca Magistrátu hlavného mesta Praha.