Samsung sľubuje nové batérie s dojazdom 1 000 km a nabíjaním za 9 minút

Nová éra elektromobility sa zrejme blíži. O batérii s pevným elektrolytom (SSB) sa ako o svätom gráli síce hovorí už dlhšie, no jeho uvedenie na trh bolo ešte donedávna veľmi vzdialené. Kórejský gigant Samsung minulý mesiac oznámil, že sa vo vývoji nového typu SSB výrazne posunul.

Zdroj: Wikipedia

Dojazd až 1 000 kilometrov

Za najväčšie nevýhody elektromobilov možno považovať krátky dojazd a príliš dlhý čas nabíjania. Zmeniť by to mohli SSB, ktoré prezentoval Samsung v júli na výstave SNE Battery Day 2024 v juhokórejskom Soule. Ich sériová výroba sa má rozbehnúť už v roku 2027. 

„Pilotnú sériu sme vyrobili v minulom roku, aby sme sériovú výrobu batérie s pevným elektrolytom (SSB) začali v roku 2027,“ uviedol viceprezident batériovej divízie Samsung SDI Ko Joo. Bližšie nešpecifikovaní zákazníci (Samsung spolupracuje napríklad s Hyundai alebo so Stellantisom) dostali batérie na testovanie už na konci minulého roka, pričom kórejský výrobca mal od nich dostať pozitívnu spätnú väzbu.

Nové SSB majú energetickú hustotu 500 Wh/kg, čo je v porovnaní s existujúcimi batériami pre elektrické automobily (priemerne okolo 270 Wh/kg) bezmála dvojnásobná hodnota. Kvôli príliš vysokým výrobným nákladom však budú spočiatku k dispozícii iba v „super prémiovom“ segmente elektromobilov.

SSB sú navrhnuté na ukladanie energie predovšetkým v aplikáciách, ako sú elektrické vozidlá a prenosná elektronika. Nahradzujú tekuté elektrolyty, ktoré sa nachádzajú v konvenčných lítium-iónových batériách, pevnými elektrolytmi, čo zvyšuje bezpečnosť a energetickú hustotu.

V súčasnosti sa z 10 na 80 % dostanú bežné elektroautá zhruba za pol hodiny, tie prémiové o niečo rýchlejšie. V súvislosti s novou SSB od Samsungu sa hovorí o energetickej hustote až 500 Wh/kg, čo je zhruba dvojnásobok súčasného stavu.

SSB štandardnej veľkosti umožní na jedno nabitie dojazd až 600 míľ, teda zhruba 965 kilometrov. Ďalšou zásadnou výhodou je udávaná životnosť až 20 rokov.

Nabité do 9 minút

Výrazne kratší je aj čas nabíjania v prípade SSB – Samsung udáva, že doplnenie energie bude trvať len 9 minút. V prípade tohto údaja však predpokladáme, že ide o čas nabitia z 10 % alebo 20 % na 80 % kapacity, a nie nabitie úplne vybitej batérie na 100 %.

K ďalším výhodám SSB patrí aj to, že budú menšie, ľahšie a bezpečnejšie ako lítium-iónové batérie, ktoré sa dnes bežne používajú v elektromobiloch. Bezpečnosť zvyšujú tým, že nahrádzajú tekuté súčasti pevnými.

Cena je neznáma

Pokrok Samsungu v tejto oblasti je súčasťou komplexnej stratégie, ktorá zahŕňa vývoj cenovo dostupnejších technológií batérií, ako sú lítium-železo-fosfátové (LFP) a bezkobaltové batérie. Tieto alternatívy majú za cieľ znížiť náklady a rozšíriť dostupnosť elektromobilov. Firma tiež skúma metódy výroby suchých elektród, ktoré by mohli ďalej znížiť výrobné náklady a urobiť pokročilé batérie dostupnejšími.

Podľa výrobcu by sa prvé SSB mohli dostať do komerčnej sféry a prvého elektromobilu v roku 2027. Aj keď sú parametre novej batérie veľmi sľubné, je tu zatiaľ dôležitý aspekt, ktorý môže jej nasadenie skomplikovať. A tým je cena novej SSB, o ktorej zatiaľ výrobca neinformuje.