Samsung sľubuje nové batérie s dojazdom 1 000 km a nabíjaním za 9 minút
Zdroj: Wikipedia
Dojazd až 1 000 kilometrov
Za najväčšie nevýhody elektromobilov možno považovať krátky dojazd a príliš dlhý čas nabíjania. Zmeniť by to mohli SSB, ktoré prezentoval Samsung v júli na výstave SNE Battery Day 2024 v juhokórejskom Soule. Ich sériová výroba sa má rozbehnúť už v roku 2027.
„Pilotnú sériu sme vyrobili v minulom roku, aby sme sériovú výrobu batérie s pevným elektrolytom (SSB) začali v roku 2027,“ uviedol viceprezident batériovej divízie Samsung SDI Ko Joo. Bližšie nešpecifikovaní zákazníci (Samsung spolupracuje napríklad s Hyundai alebo so Stellantisom) dostali batérie na testovanie už na konci minulého roka, pričom kórejský výrobca mal od nich dostať pozitívnu spätnú väzbu.
Nové SSB majú energetickú hustotu 500 Wh/kg, čo je v porovnaní s existujúcimi batériami pre elektrické automobily (priemerne okolo 270 Wh/kg) bezmála dvojnásobná hodnota. Kvôli príliš vysokým výrobným nákladom však budú spočiatku k dispozícii iba v „super prémiovom“ segmente elektromobilov.
SSB sú navrhnuté na ukladanie energie predovšetkým v aplikáciách, ako sú elektrické vozidlá a prenosná elektronika. Nahradzujú tekuté elektrolyty, ktoré sa nachádzajú v konvenčných lítium-iónových batériách, pevnými elektrolytmi, čo zvyšuje bezpečnosť a energetickú hustotu.
V súčasnosti sa z 10 na 80 % dostanú bežné elektroautá zhruba za pol hodiny, tie prémiové o niečo rýchlejšie. V súvislosti s novou SSB od Samsungu sa hovorí o energetickej hustote až 500 Wh/kg, čo je zhruba dvojnásobok súčasného stavu.
SSB štandardnej veľkosti umožní na jedno nabitie dojazd až 600 míľ, teda zhruba 965 kilometrov. Ďalšou zásadnou výhodou je udávaná životnosť až 20 rokov.
Nabité do 9 minút
Výrazne kratší je aj čas nabíjania v prípade SSB – Samsung udáva, že doplnenie energie bude trvať len 9 minút. V prípade tohto údaja však predpokladáme, že ide o čas nabitia z 10 % alebo 20 % na 80 % kapacity, a nie nabitie úplne vybitej batérie na 100 %.
K ďalším výhodám SSB patrí aj to, že budú menšie, ľahšie a bezpečnejšie ako lítium-iónové batérie, ktoré sa dnes bežne používajú v elektromobiloch. Bezpečnosť zvyšujú tým, že nahrádzajú tekuté súčasti pevnými.
Cena je neznáma
Pokrok Samsungu v tejto oblasti je súčasťou komplexnej stratégie, ktorá zahŕňa vývoj cenovo dostupnejších technológií batérií, ako sú lítium-železo-fosfátové (LFP) a bezkobaltové batérie. Tieto alternatívy majú za cieľ znížiť náklady a rozšíriť dostupnosť elektromobilov. Firma tiež skúma metódy výroby suchých elektród, ktoré by mohli ďalej znížiť výrobné náklady a urobiť pokročilé batérie dostupnejšími.
Podľa výrobcu by sa prvé SSB mohli dostať do komerčnej sféry a prvého elektromobilu v roku 2027. Aj keď sú parametre novej batérie veľmi sľubné, je tu zatiaľ dôležitý aspekt, ktorý môže jej nasadenie skomplikovať. A tým je cena novej SSB, o ktorej zatiaľ výrobca neinformuje.