Praha bude vyrábať zelený vodík

Praha začne projekt na výrobu a využitie vodíka na dekarbonizáciu metropoly. Zelený alebo nízkouhlíkový vodík využije v doprave v meste. Na výrobe energie z obnoviteľných zdrojov, využití vodíka alebo jeho skladovaní a distribúcii bude hlavné mesto spolupracovať s mestskými spoločnosťami Pražská plynárenská (PPAS) a Pražské služby (PSAS). Vyplýva to z dokumentov, ktoré schválili pražskí radní.

Zdroj. Wikepedia

Hľadá sa dodávateľ

Pražská plynárenská vypísala verejnú súťaž, v ktorej hľadá dodávateľa technológií na výrobu a distribúciu vodíka. Všetko – od fotovoltických panelov cez elektrolyzér až po plniacu stanicu pre autá – bude umiestnené vo firemnom areáli v Prahe-Michli.

Na prípravu projektu dá pražský magistrát 60 000 eur, financie má dostať z programu Európskej únie European City Facility (EUCF). Dotáciu použije na vypracovanie štúdie, ktorej cieľom bude štart pilotných projektov výroby a použitia zeleného vodíka, píše sa v dokumente.

V štúdii má byť napríklad návrh umiestnenia obnoviteľného zdroja energie, elektrolyzéra a vodíkovej plniacej stanice na plnenie autobusov a vozidiel komunálnych služieb vo vybraných lokalitách, ekonomická analýza projektu a technická štúdia uskutočniteľnosti.

Predpokladaná hodnota zákazky je zhruba 95 miliónov korún. Rozdelená bude na dve časti. V tej prvej Pražská plynárenská vyberie dodávateľa solárnej elektrárne s výkonom do 540 kilowattov, ktorá bude umiestnená na strechách budov a na parkoviskách v areáli v Michli. Doplnená bude o batériové úložisko s kapacitou 240 kWh a elektrolyzér na výrobu až 6,5 kilogramu vodíka za hodinu. Druhá časť zákazky sa týka obstarania plniacej stanice pre osobné autá a autobusy.

časť klimatického plánu

Projekt a spolupráca s PPAS a PSAS v oblasti využitia vodíka je súčasťou tzv. klimatického plánu, ktorý Praha schválila. Plán zahŕňa zámery na zlepšenie životného prostredia a obmedzenie emisií či fosílnych palív v doprave.

Mesto má pri zavádzaní vodíkových technológií do praxe spolupracovať s firmami. Pôjde o výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, výrobu zeleného alebo nízkouhlíkového vodíka, skladovanie a distribúciu vodíka, využitie vodíka v palivovom článku a v spaľovaní.

PPAS podľa dokumentu uviedla, že má záujem otvoriť v roku 2025 vodíkovú stanicu v Michli a ponúknuť ju ako pilotné miesto na zásobovanie vozidiel vodíkom. PSAS potom deklaruje, že bude mať vo svojom vozovom parku do roku 2025 vozidlá s palivovým článkom s celkovou dennou spotrebou 60 kg vodíka, pokiaľ to dostupnosť umožní.

V súčasnosti sa vodík v Česku využíva prevažne v chemickom priemysle ako surovina a medziprodukt na výrobu čpavku či anilínu alebo v rafinériách. V doprave sa využíva minimálne, v minulom roku bolo v Česku registrovaných 24 osobných vodíkových vozidiel.

V energetike a teplárenstve sa nevyužíva vôbec, uviedol predtým Zväz priemyslu a dopravy SR. Česko má od roku 2021 vlastnú vodíkovú stratégiu, podľa zväzu sa však v praxi príliš nenapĺňa. Na energetické využitie vodíka sa Česko musí viac pripraviť, uviedli skôr zástupcovia ministerstva životného prostredia a ministerstva priemyslu.