Nabitie za 5 minút: Britský startup Nyobolt predstavil revolučnú batériu
Zdroj: Nyobolt
Nový koncept
Nový typ lítiovej batérie startup Nyobolt otestoval vo svojom elektrickom športovom vozidle. Nový akumulátor vznikol v spolupráci s expertmi zo spoločnosti CALLUMu a je schopný veľmi rýchleho 350 kW nabíjania s 800 V napätím.
Plné nabitie má batéria zvládnuť iba za 6 minút. Inovatívna konštrukcia vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou CALLUM by vo svojom dôsledku mohla posunúť na druhú koľaj obavy mnohých vodičov spojené s elektromobilizmom.
Na konci júna firma prezentovala koncept vozidla Nyobolt EV, s ktorým začína v praxi svoju batériu testovať. Pri predstavení s použitím výkonnej 350 kW (800 V) jednosmernej nabíjačky sa batéria vozidla z 10 % na 80 % kapacity nabila za 4 minúty a 37 sekúnd.
V porovnaní s konkurenciou možno teda hovoriť o dvojnásobnej rýchlosti. Startup Nyobolt tvrdí, že po 4 000 cykloch kapacita batérie prevyšuje 80 %. Životnosť by tak mala byť vyššia ako 600-tisíc míľ (960-tisíc km).
Vysoká hustota energie
Vnútorný odpor batérií po 4 400 nabíjacích cykloch vzrastie o 50 %, čo sa síce zdá byť veľa, bežne sa ale za koniec životnosti batérií v elektromobiloch považuje dvakrát taká vysoká hodnota. Pri nabíjaní a rýchlom vybíjaní (dravej jazde) by teplota akumulátora nemala
Batérie Nyobolt sa vyznačujú vysokou hustotou energie, čo znamená, že môžu uložiť viac energie na jednotku hmotnosti alebo objemu. To je kľúčové pre elektromobily, pretože vyššia hustota energie umožňuje dlhší dojazd na jedno nabitie bez zvýšenia hmotnosti vozidla.
Predstavené vozidlo Nyobolt EV tak váži len 1 250 kg, keď však disponuje „len“ 35 kW batériou. Vozidlo by však malo na ňu zvládnuť prejsť asi 250 km.
Startup Nyobolt tak práve stavia na možnosť použitia menších batérií v elektromobiloch, keď nabitie je rýchlou záležitosťou, a vodiča by tak nemuselo nijako výrazne obmedzovať. Koniec koncov, veľká časť vodičov prejde denne 50 – 60 km. Elektromobil tak práve nemusí toľko vážiť, čo logicky môže prinášať ďalšie konsekvencie.
Týmto spôsobom by sa dal eliminovať nedostatok súčasných elektromobilov, ktoré majú nadpriemerné opotrebovanie pneumatík, ktoré sú navyše vďaka nutnosti obvykle odolnejšej konštrukcie podstatne drahšie ako pre bežné vozidlá. Navyše by elektromobily všeobecne mohli zlacniť, keďže, ako je známe, na celkovú cenu elektromobilu má značný vplyv práve batéria.
Začatie výroby?
Britský startup Nyobolt založili v roku 2019 profesorka chémie (na univerzite v Cambridgei) Geoffrey-Moorhouse-Gibson a Dr. Sai Shivareddy, ktorý je šéfom spoločnosti. Už vlani firma získala certifikáciu UN38.3 ako nevyhnutnú podmienku pre prípadnú leteckú prepravu všetkých chemických batérií na báze lítia, ktorá sa udeľuje iba po úspešnom absolvovaní prísnych testov vplyvu na životné prostredie, elektrickej a mechanickej bezpečnosti nezávislými skúšobnými orgánmi pred začatím výroby a prepravy.
Spoločnosť Nyobolt plánuje začať vyrábať akumulátory v malých sériách už v priebehu budúceho roka, keď sa počíta s výrobou 1 000 akumulátorov (battery packov). Nyobolt rokuje s ôsmimi výrobcami automobilov o využití ich technológie, súčasne sa snaží o jej uplatnenie v robotike aj ťažkých nákladných vozidlách.
Okrem elektromobilov chce Nyobolt nové batérie využiť aj na nabíjanie autonómnych robotických vozidiel, ktoré majú slúžiť v skladoch. Rýchle zavádzanie technológií rýchleho nabíjania batérií bude poháňať globálny dodávateľský reťazec, ktorý bude fungovať 24 hodín denne a 7 dní v týždni.