Meškanie implementácie smernice RED III brzdí rozvoj obnoviteľných zdrojov energie na Slovensku

Zdroj foto: Pininterest
Slovensko nezabezpečilo včasné prijatie smernice RED III
Zatiaľ čo iné krajiny už vytvorili jednoduché a predvídateľné procesy povoľovania OZE, Slovensko ani po dvoch rokoch nestihlo v plnej miere pretaviť do našich zákonov kľúčovú smernicu EÚ pre túto oblasť – tzv. smernicu RED III. „Každá prekážka, ktorú odstránime, znamená lacnejšiu energiu, viac pracovných miest a väčšiu energetickú bezpečnosť. Implementácia smernice nie je formalita — je to otázka ekonomického a sociálneho rozvoja,“ zdôrazňuje Ján Karaba, riaditeľ SAPI.
Smernica RED III má za cieľ zrýchliť a zjednodušiť procesy výstavby OZE, ktoré pomáhajú znižovať ceny energií. Podľa analýzy transpozície RED III, ktorú pripravila SAPI, Slovensko nezabezpečilo včasné prijatie viacerých opatrení. „Napríklad už v máji malo mať identifikované oblasti vhodné pre rozvoj OZE – základ pre vznik tzv. akceleračných zón. Tie však dodnes neboli predstavené,“ upozorňuje J. Karaba.
Štyri kroky k naštartovaniu zelenej transformácie
SAPI vo svojej analýze identifikovala štyri oblasti, ktorých riešenie by zásadne urýchlilo rozvoj obnoviteľných zdrojov na Slovensku:
- Zrýchlené povoľovanie repoweringu
Modernizácia starších zariadení by mala byť jednoduchšia a zosúladená s RED III. Zvýšenie výkonu o viac ako 15 % by si nevyžadovalo opakovanie celého povoľovacieho procesu.
- Akceleračné zóny pre OZE
Po vzore iných krajín by Slovensko malo určiť zóny s vhodnými podmienkami pre výstavbu veterných a solárnych elektrární. Pre tieto zóny by sa zaviedlo zrýchlené posudzovanie vplyvov (SEA) a jasná metodika pre ich vyhlasovania.
- Jednotné kontaktné miesto
Dnes sú právomoci rozdelené medzi viacero úradov, čo spôsobuje duplicitu a meškania. SAPI preto navrhuje centralizovať všetky kompetencie pod jeden orgán – Slovenskú inšpekciu životného prostredia alebo nový koordinačný úrad. Investori by tak mali jedno kontaktné miesto, kde by vyriešili všetky povoľovacie procesy, tak ako tomu je napríklad na Cypre.
- Prevažujúci verejný záujem
Schválenie tzv. „zberného zákona“ by potvrdilo, že projekty OZE sú vo verejnom záujme a posilnilo by dôveru investorov.
Príklady zo zahraničia ukazujú, že to funguje
Slovensko sa v rámci témy naštartovania zelenej transformácie môže inšpirovať viacerými krajinami EÚ. Napríklad aj Nemeckom, ktoré prijalo tzv. Solárny balík I – novelu zákona o obnoviteľných zdrojoch energie a energetickom priemysle. Vďaka tomu sa výstavba nových zariadení urýchlila bez zníženia environmentálnych štandardov.
„Podobný prístup by mohol na Slovensku znížiť ceny elektriny, zlepšiť energetickú bezpečnosť a priniesť nové investície do regiónov“, vysvetľuje J. Karaba.
Spoločná analýza SAPI a Slovenskej akadémie vied, ako aj dáta Útvaru hodnoty za peniaze, totiž potvrdzujú, že Slovensko bude už po roku 2030 potrebovať ďalšie tisíce megawattov nových kapacít fotovoltických a veterných elektrární. Podľa SAPI je rýchla a dôsledná implementácia smernice RED III cestou ako zreálniť pokrytie týchto potrieb lacnej energie pre priemysel, ale aj domácnosti.