Ako by sa prípadná colná vojna dotkla slovenského automotiveindustry?
Zdroj: E.ON Drive
Fakty a čísla
Dajme ale na stôl fakty a čísla, ktoré niektorých asi prekvapia.
– V roku 2023 predstavoval podiel novoregistrovaných elektromobilov vyrobených v Číne a importovaných do EÚ výšku 20%.
-Akokoľvek hrozivo to s konkurenciou z Číny pri tomto čísle vyzerá, v skutočnosti veľká väčšina z týchto dovezených elektromobilov boli modely západných automobiliek. Veľa z nich vyrába elektromobily pre svojich európskych zákazníkov v Číne, napr. Dacia, BMW, Tesla atď.
– Podiel skutočne čínskych značiek na európskom trhu je zatiaľ marginálny. Z najnovších údajov spoločnosti Schmidt Automotive Research Industry vyplýva, že modely čínskych značiek tvorili v prvom štvrťroku 2024 v západnej Európe a Veľkej Británii iba 2,9 % zo všetkých registrácií nových osobných vozidiel.
Poďme ale detailne k modelom elektrovehicles.
– Každý 3. model batériového elektromobilu, ktorý je v ponuke v Európe, sa vyrába v Číne.
– Necelých 50 zo 145 dostupných modelov batériových elektromobilov, sú vyrábané v čínskych závodoch. Samozrejme všetkých týchto modelov by sa dotkli prípadné clá na „čínske elektromobily“ zo strany EÚ.
– Dotkli by sa napríklad aj modelov ako Tesla Model 3, nového MINI či IX3 od BMW či modelu EX30 od Volva.
– Skupina Volkswagen tiež práve začala v Číne vyrábať svoj elektrický model Cupra Tavascan, ktorý sa bude dodávať do Európy.
Reakcia Číny
Čo ale ak by Čína zareagovala na európske clá recipročne a zaviedla by clá na autá dovážené z Európy do Číny?
– Bratislavský Volkswagen napríklad vyváža 20 % svojej produkcie na čínsky trh.
– Slovenské automobilky vyvezú do Číny ročne osobné vozidlá v hodnote vyše 2,3 mld. EUR.
– Pripočítajme k tomu ďalšie miliardy za komponenty do vozidiel, ktoré sa vyrobia napríklad v Nemecku v iných automobilkách s exportom do Číny (napr. Mercedes).
_ Môžeme teda iba nahrubo hádať, ako by sa prípadná colná vojna dotkla slovenského #automotiveindustry.
Zdroj článku: LinkeIn