43 MWp: BMW začína výstavbu najväčšej solárnej elektrárne v Maďarsku
Zdroj: BMW
Elektráreň na ploche s rozlohou 71 futbalových ihrísk
Projekt minulý týždeň predstavil minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó, ktorý sa zúčastnil na jeho slávnostnom otvorení.
Nový fotovoltický systém sa nachádza v mieste továrne na elektromobily a bude zaberať plochu rovnajúcu sa 71 futbalovým ihriskám. Dohromady bude nainštalovaných 71 000 panelov, časť z nich na streche závodu s výkonom 43 megawattov, čo by stačilo na pokrytie spotreby 20 000 domácností.
Výstavbu novej solárnej elektrárne v Maďarsku má na starosti spoločnosť E.ON. Podľa pôvodného plánu má byť projekt dokončený do novembra 2025, keď sa má začať v závode výroba.
Szijjártó uviedol, že v Maďarsku je v súčasnosti zhruba 278 000 solárnych elektrární pre domácnosti a takmer 3 500 priemyselných solárnych elektrární. „Oproti pôvodným plánom, podľa ktorých mala maďarská solárna kapacita do roku 2030 dosiahnuť 6 000 megawattov, sme už dosiahli 6 700 megawattov,“ povedal.
Investície za 50 miliárd
BMW investuje do továrne na výrobu elektromobilov v Debrecíne dve miliardy eur (50,2 miliardy Sk). Závod má začať prevádzku do konca roku 2025 a vyrábať má až 150 000 vozidiel ročne. Okrem výroby automobilov bude súčasťou továrne aj závod na montáž batérií.
Okrem fotovoltickej elektrárne bude súčasťou nového závodu aj technológia Power-to-Heat, ktorá výrazne znižuje uhlíkovú stopu. Princíp Power-to-Heat je kľúčový pre prevádzku lakovne v Debrecíne bez fosílnych palív, ako je zemný plyn.
Všetky pece a ďalšie procesy nevyhnutné na lakovanie budú fungovať výhradne na elektrinu, nie na plyn, ako to bolo predtým. Tento princíp výrazne znižuje uhlíkovú stopu lakovne, a to aj napriek tomu, že sa spotreba elektrickej energie z dôvodu prevádzky bez zemného plynu zvýši. V Debrecíne získavame externú energiu potrebnú na výrobu výhradne z obnoviteľných zdrojov.
Heat Grid ušetrí ďalších desať percent energie
Projekt energetickej účinnosti Heat Grid bol úspešne realizovaný vo fáze plánovania novej lakovne. Tento inovatívny koncept kombinuje niekoľko opatrení na efektívne využitie energie a umožňuje jej ušetriť ďalších až 10 %. Hlavným prvkom projektu je veľký multivalentný akumulačný zásobník, ktorý zhromažďuje odpadové teplo z prívodu stlačeného vzduchu, sušiacich pecí a chladiacich systémov. Toto odpadové teplo sa potom využíva na predohrev vodného okruhu.
Ďalšou jedinečnou vlastnosťou výrobného závodu v Debrecíne je to, že celý systém pracuje pri teplote prívodu vody iba 65 °C, v porovnaní s 90 – 120 °C v predchádzajúcich inštaláciách. Horúca voda sa používa na napájanie ventilačných systémov v hale lakovne a na udržiavanie stabilných podmienok v lakovacích kabínach pri prevádzkovej teplote 22 °C a vlhkosti 60 – 65 %.